stronger

Direktlänk till inlägg 22 november 2011

Lilla kärleksboken

Av madeleleine johansson - 22 november 2011 10:08

Texter från en av mina böcker som heter "Lilla kärleksboken"


Kärlekskrock


Har man en svart katt i huset kommer friarna att stå i kö.


Tappar man ett hårspänne mister man en beundrare.


Om man känner att man vill nysa men inte kan har man en hemlig beundrare.


Om man råkar rimma utan att det är meningen får man snart en beundrare.


Om man råkar döda en spindel eller lämnar bort ett halvgjort arbete mister man sin fästman.


Om det kliar i näsan får man snart en friare.


Om det kommer en broms och stöter mot näsan betyder det att ett kärleksmöte väntar snart.


Om en pojke och en flicka äter av samma bröd blir de kära i varandra.


Man blir inte gift om man provar någon annans vigselring.


Man blir inte gift om man klär ut sig till brud.


Man blir inte gift om man lägger socker i koppen efter att kaffet slagits i.


Bröllopet får inte vara på en måndag, onsdag eller fredag om det ska bli ett lyckligt äktenskap.


Vid dubbelbröllop blir det ena paret olyckligt.


Regn eller snö i brudkronan betyder lycka och rikedom.

Kraftig blåst bådar däremot för ett stormigt äktenskap.


En silverslant i brudens sko ger rikedom.


Bruden får inte ses färdigklädd av brudgummen innan

hon ser honom annars blir äktenskapet olyckligt.


Ingen får komma mellan bruden och brudgummen när de går till eller från kyrkan.


I USA och England säger man att bruden ska ha på sig något gammalt,

något nytt, något lånat, något blått - för att lyckan ska bestå i äktenskapet.


I Chile kommer bruden enligt traditionen alltid för sent till

kyrkan vid sitt bröllop. Hon får inte verka för angelägen.


Rosen


Rosen har i alla tider setts som kärlekens blomma. Under antiken

offrades till exempel rosor till Afrodite, kärlekens gudinna.


Röd ros = Kärlek och respekt

Vit ros = Oskuld och renhet

Rosa röd = Skönhet och ungdomlighet

Gul ros = Glädje


Romantiskt


Är din älskade långt ifrån dig? Förutom att skicka brev till varandra kan ni göra någonting romantiskt. Bestäm en tid på kvällen när månen är framme. Den tiden går ni ut, båda

två på var sitt håll, och tittar på månen och tänker på varandra. Känslan är faktiskt

speciell när era blickar möts vid samma plats - trots att det är långt mellan er. 


Besatt


Jag tänker på dig hela tiden. På dina otroligt blå vackra ögon och ditt leende.

Jag säger ditt namn ofta ofta för mig själv. När jag ser dig existerar inte världen

runtomkring för mig. Jag vet inte om du har förstått vad jag känner för dig. Fast

egentligen vore det konstigt om du inte såg något i min blick. Det borde ju nästan

lysa om mina ögon, så som de njuter när de ser på dig. Jag är olycklig för att du

inte är min. Men ändå är jag världens lyckligaste över att ha fått bli kär i just dig.


Det bästa som sagts om kärlek


Kärlek är det enda som blir större om man slösar med det.


Ett älskande hjärta blir aldrig gammalt.


Kärleken övervinner allt.


Kärleken är som en duva - håller man den för hårt

kvävs den, håller man den för löst flyger den bort.


Kärlek och hosta kan aldrig döljas.


Kärleken är som daggen, den faller på nässla som på lilja.


Du som av skönhet och behagen en ren och himmelsk urbild ger.

Jag såg dig - och från denna dagen jag ändast dig i värlen ser.


Lär dig livets stora gåta - älska, glömma och förlåta.


Kärleken föder svartsjukan och svartsjukan dödar kärleken.


Bättre att ha älskat och förlorat än att inte älskat alls.


Kärleken är vårt livs största glädje och vårt livs största sorg. Den är livet.


Klok och kär är ingen dödlig.


Där kärleken tittar in genom fönstret går olyckan ut genom dörren.


Guld förblindar många. Kärlek förblindar alla.


Obesvarad kärlek är envis.


Tag mig. - Håll mig. - Smek mig sakta. Famna mig varligt en liten stund. Gråt ett grand - för

så trista fakta. Se mig med ömhet sova en stund. Gå ej ifrån mig. - Du vill ju stanna, Stanna

tills jag själv måste gå. Lägg din älskade hand på min panna. Än en liten stund är vi två.


Den kvinnan man älskar doftar alltid gott.


Det finns ögon man aldrig glömmer. Det finns beröring som stannar kvar.

Det finns möten som man gömmer på och värme som man spar.


Jag gillar en kille som gillar en tjej som gillar en kille som gillar mej.


Vem kan segla förutan vind? Vem kan ro utan åror?

Vem kan skiljas från vännen sin utan att fälla tårar?


Jag kan segla förutan vind. Jag kan ro utan åror. 

Men ej skiljas från vännen min utan att fälla tårar.


Du säger att du älskar regnet, ändå går du in när det regnar.

Du säger att du älskar vinden, ändå stänger du fönstret när det blåser.

Är det då konstigt att jag blir rädd - när du säger att du älskar mig?


Mitt hjärta, jag vill fråga dig: Vad är kärlek, säg? Två själan och en tanke. Två hjärtan och ett slag.


Kärleken ska ju vara röd men min kärlek till dig var ljusblå. Kanske var jag för grön. I början såg jag allting i rosa men när du svek blev allting svart. Men nu är du glömd och solen lyser klargul.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleleine johansson - 22 november 2011 13:30

Dikter från boken "Rosor är röda"   Först i boken vill jag stå och först bland vännerna också   Rosor är röda. Violer är blå. Smultron är söta och du likaså   När denna bok blir skriven full av vänner prövade i längden. Minns att jag sk...

Av madeleleine johansson - 21 november 2011 10:03


Även om det ligger i det förflutna, kan ändå alla se att dina känslor är brutna. Man blir som en rädd igelkott, som vänder alla taggarna utåt. Jag kommer ihåg när dom stängde in mig i deras cirkel när ingen såg, och hur alla hatorden kom i en våg. Ja...

Av madeleleine johansson - 21 november 2011 09:36

Sitter med skolan dator. Tänkte lägga in bilder men har inte dom här på. Tog denna för att den startar snabbare än min. På min måste msn och sådant öppnas först och jag skulle bara kolla skolnätet. Anna skickade äntligen låten som jag skulle lära mig...

Av madeleleine johansson - 18 november 2011 21:03

Har ingenting att göra så ska skriva tusen saker fakta om mig. Kommer att fylla på den här varje dag om jag kommer på något mer och radera den gamla så att ni får veta mer om mig hela tiden.   Namn: Nancy Madeleine JohanssonHårfärg/Ögonfärg: Brun...

Av madeleleine johansson - 18 november 2011 20:15

Jag mår bättre nu i alla fall. Mamma har satt upp ljusstakarna i mitt fönster och jag blir glad bara jag ser något som har med julen att göra. Man ska egentligen bli deprimerad av julen och glad av sommaren. Jag är lite tvärtom. Visst jag älskar somm...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Dikter


Ovido - Quiz & Flashcards