stronger

Direktlänk till inlägg 22 november 2011

Rosor är röda

Av madeleleine johansson - 22 november 2011 13:30

Dikter från boken "Rosor är röda"


Först i boken vill jag stå och först bland vännerna också


Rosor är röda. Violer är blå. Smultron är söta och du likaså


När denna bok blir skriven full av vänner prövade i längden.

Minns att jag skrev för vänskaps skull Icke för att öka mängden.


När uppå livets blomsterstig du möter en förgät-ej-mig

så bryt den av och läs i den en hjärtlig hälsning från en vän.


Förgät ej mig hörs blomman stamma och vännens bön är just densamma.

Fast tiden ändrar allt så har dock hjärtat samma känsla kvar.


Blott den kan glömma gamla vänner som trohetsbudet inte känner.

Tillgiven vän ej glömmas kan av den vars vänskap varit sann.


Slit ej vänskapsbandet alltför snart isär. Ty om det knytes åter en knut dock finnes där.


Låt ej tidens hand strö mossa över minnen och lossa vänskapsband som knöts av unga sinnen.


Om vänskapsbandet brister knyt det om igen. Ingenting så lätt man mister som en vän.


Bland blommor i världen jag minnes ett par. Vackrast av alla jag tyckte de var.

Den ena var vänskap den giver jag dig. Den andra var blomman förgät icke mig.


Som vänner har vi varit, som vänner skall vi bli.

Långt skilda från varandra. förglöm dock aldrig mig


Vänskapen bröt en blomma och räckte den åt dig.

Troheten gav henne färgen och sade: förgät ej mig.


När du plockar blommor plocka en åt mig. När du räknar vänner räkna även mig.


Vad är vänskap? Jo, en blomma vuxen uti hjärtas bo.

Skön den är, då den omslutes utav kärlek hopp och tro.


Du är rosen. Jag är törnet. Glömd ej vännen som skrev i hörnet.

Du bad mig i ditt album skriva en liten vers som kunde bliva

en vänlig hälsning ifrån den som trogen är och blir din vän.


Vandra varligt ibland vänner. Ty det ofta hända plär att

man ej en enda känner fast man mitt ibland dem är.


Tanken liksom duvan flyger från en vän till dig. Sakta till ditt hjärta smyger, viskar: glöm ej mig.


Bland vänners namn göm även mitt. Jag i mitt hjärta gömmer ditt.


Vad hjärtat giver i unga dar för hela livet det stannar kvar.

Ej bättre gåva jag önskar dig än trogen vän uppå livets stig.


Dagar komma, dagar fara. Låt oss alltid vänner vara.


Om minnet av en trogen vän dig något nöje giver så

sänd en tanke hän till den som dessa rader skriver.

Tack att du mitt namn vill gömma och bland vänner räkna

mig. Aldrig, aldrig skall jag glömma att jag har en vän i dig.


Låt oss alltid vänner bliva fastän skilda från varann och

ej taga blott men giva trogen vänskap, ren och sann.


Blommor och blad och så en liten rad så att du bättre minns att vännen Lisa finns.


Förr man gömde vänners minne i ett ädelt troget sinne.

Nu, när allting är på tok samlar man dem i en bok.


Jag önskar dig all lycka. Jag önskar dig en vän. Jag önskar dig en krona om jag får binda den.


En krona utan myrten med rosor runtomkring och på ditt lilla finger en blank förlovningsring.


Älska är att tokig vara. Tokig är att vara kär. Därför vill jag fråga bara: uti vem du tokig är.


Ack ofta jag ville mej önska att vara den lyckliga vind som 

tyst genom buskarnas grönska sig stjäl för att kyssa din kind.


I ungdomens rosiga, leende vår. När världen dig tjusar och lockar.

Hav akt på din stig, se till vart du går. Se till vilka blommor du plockar.


Älska och att älskad bli det är livets poesi men att älska och försaka det är livets pannekaka.


Fem gånger fem är tjugofem. Älska din fästman med kläm.


Två gånger fyra är åtta. Älska din fästman med måtta.


På minnets blad, på marmorhällen ett ristat namn snart plånas ut men

kärleken, den liknar eternellen. Den vissnar ej, den plånas aldrig ut.


Var vänlig mot alla. Förtrolig mot få. Giv kärlek till en men aldrig till två.


Mörkblå ögon ska han ha. Kastanjebruna lockar.

Små mustascher, tralala. Det är just det som lockar.


Nog vet jag vad jag ville vara, liten blå förgät - ej - mig. Fast

stum jag skulle dock förklara hur innerligt jag älskar dig.


Vänskap är en ljusröd blomma, kärlek är en mörkröd ros

som på en minut kan komma men dock aldrig fly sin kos.


Sov sätt när du sover, men försov dig ej. Håll vad du lovar, men förlova dig ej.


Hulda flicka, ljuv och öm, dagens tanke, nattens dröm.


Gå aldrig och bli kär, det är bara till besvär. Först får man krama

armarna blir lama, sen får man gråta så kinderna blir våta. 


Vad vore jorden utan tärnor, vad vore himlen utan stjärnor,

vad vorde glädje, sång och dans, om inga vackra flickor fanns.


Låt mig rulla i ditt hjärta som en liten, liten ärta. Låt mig hänga på en trå i din lilla hjärtevrå.


Förälska dig ofta, förlova dig ibland, men gift dig för sjutton så sällan du kan.


Forska, granska, döm ej fort! Litet fel görs ofta stort.

Hata sällan, älska snart! Älska är så underbart.


Jag svärmade med liv och lust i mina unga dar. Jag trodde varje

gosse just en liten ängel var. Men så småningom jag fann, o ve!

Med ledsnad mycket stor att inga änglar man får se i byxor och i skor.


Skulle vännen som du trodde dig äga möta dig med köld en vacker

dag, laga så att du kan säga: det var han som svek, och inte jag,


Har du en sann, tillgiven vän, var honom om och trogen!

Men om han sviker dig igen, så bed'en dra åt skogen!


Gossarnas kärlek den hänger på strå. Blåser det litet så faller den å.


Flickornas kärlek den hänger på bast. Hur än det stormar så hänger den fast.


Gift dig aldrig, ty jag spår dig: gubben som du får han klår dig.


Ta ålen i stjärten och gossar på orden, ej halare handtag finns här på jorden.


Borsta gubbens skor och hatt, blir han inne hos dig varje natt.


Var mild! Var god! Var öm! Sprid solsken i ditt hem!

Och om de dina fela, glöm, förlåt och älska dem.


Tag ingen gubbe med sura miner, som knappast tål att solen skiner.

Som fästman han är så snäll och rar, som gubbe blir han en elak karl.


Jag önskar dig lycka, jag önskar dig fröjd. Jag önskar dig glädje i himmelens höjd.

En karl som är vacker, en gård som är stor, en grönskad hage med trettio kor.


Jag önskar dig en man som är lika tjock som långer, en med rött hår och gröna polisonger.


Må sällhet du hava i ditt hus, och en gubbe som ej tuggar snus.


Jag önskar dig lycka i stort som i smått, men inte ungar som Knoll och Tott.


En liten stuga med vita knutar, en hel hop ungar med röda trutar,

en liten gubbe så tjock och rar, det önskar jag dig på gamla dar.


Hit till jorden komm en gång liten krake, tre tum lång.

Skrek hon gjorde, bu bu bu. Vem var det? Jo, det var du.


Må du i ditt eget bo alltid hava egen ko, gryta, kittel och kastrull, kaffepannan alltid full. Må

din gubbe till på köpet alltid vara snäll i köket mot sin gumma rara: sådan hon alltid bör vara.


All möjlig sällhet som finns på jorden, jag vill dig önska med dessa

orden. En liten stuga, en trogen vän, kanske du redan har funnit den.


En trevlig gubbe, ett lyckligt hem tillönskas av -  gissa vem!


Var hemmets solsken du, och sjung liksom en fågel, fri och ung.


Var kärleksfull i hemmet där Guds kärlek blir spord, bland vänner

och kamrater hav städs ett väntligt ord. Och syskon som dig älska

förglöm ej heller dem, glöm aldrig bort de kära uti ditt barndomshem.


Lena, tänk när du blir fru, husets solsken blir just du!


Må din levnad bli ljus och solig, och din gubbe fet och rolig.


Anna är en duktig flicka, hon kan både sy och sticka, koka kaffe, laga mat, diska tallrikar och fat.


Anna är en duktig flicka, hon kan både sy och sticka.

Om du inte detta tror kan du fråga hennes mor.


Flitig var och du skall vinna hälsa, munterhet och bröd.

Vägen till din hydda finna då ej ledsnad eller nöd.


Älska din man och stoppa hans hosor, så få du gå genom livet på rosor.


Lyckan kommer, lycklig den som Stina får. Hon kan

laga, hon kan lappa, och sin lilla gubbe klappa.


En tesked kärlek, en tesked gräl, intages ofta, omskakas väl.


Äktenskap är en krok, den som nappar är en tok.


Jag är en lustig kurre ja, som skriver på ditt mittenbla och

undrar du vad namn jag bär, så skriver jag det se'så här: Britta


Mitt i boken vill jag pränta att du är en bussig jänta.

Mitt i boken vill jag sitta och på dina vänner titta.


Mitt i boken skriver jag token. Namn och dagar har han glömt för mor har almanackan gömt.


Medan livet blommar än var minut vardera. Dina flydda ungdomsdar igen får du aldrig mera.


När du efter femtio, sexti år fram till byrålådan går och

tittar i ditt gamla poesi kan du finna även mitt namn däri.


När du om femti - sexti år uti din byrålåda går och er

i minnesboken, så tänk på Sven, den glada token.


Lång är vintern, kort är våren, snart försvinna ungdomsåren.

Gläds åt livet som du fått, njut det dock med sans och mått.


När du blir gammal och ful, tänk då på skolan där du hade kul.


Karin är en rosenknopp, snart hon blir en blomma. Efter många, många år blir hon en liten gumma.


Som litet barn låg du i knät alla kring dig log, men du bara grät. Lev

så, att när du en gång vänder åter, du kan le när alla kring dig gråter.


Vad är livet? - Gåta löst av ingen. Vad är hoppet? - Poesi av tingen.

Vad är kärlek? - Irrbloss, som lär oss gråta. Vad är döden? - Lösningen på livets gåta.


Vad är livet? - Blott en fråga. Vad är hoppet? - Hennes svar.

Vad är tiden? - Dunkel låga. Evigheten? - Solen klar.


Vad är livet? - Slit för mat. Vad är kärlek? - Tokigt prat.

Vad är lyckan? - Nöjd med litet. Vad är sorgen? - Bandet slitet.


Glädjen är en fågel, minnet är en ros. Rosen ska du gömma, fågeln flyr sin kos.


Segla mellan livets skär varsamt och försiktigt. Varje klippa farlig är varje vindkast viktigt.


Lev hellre fri bland stormarnas lek på nödens klippa hård,

än såsom slav vid västans smek i nöjets rosengård.


Jorden åt oss alla gav, hur våra dagar än fram ila, två

läger blott för sorgfri vila: en vagga först och sist en grav.


Jag skulle plocka blommor och binda dig en krans,

men marken den var frusen och inga blommor fanns.


Du kan ej plocka rosor där inga rosor gror, men ofta gror det rosor där ingen skulle tro.


Plocka livets rosor, men med varsam hand! Vet att även törnen gömmas där ibland.


Giv troget akt på lärarns ord! Vett är en makt på denna jord.

Tag råd emot av grånat hår, som plantan står vid ekens fot,


En tavla är livet med ljus och med dager, där sorger ger skugga och glädje ger

glans. Tro ej att det ena det andra förtager! Vad vore väl ljuset om skugga ej fanns?


Bruka de timmar livet ger, stunden som kommit kommer ej mer.


Blir du älskad - älska varmt tillbaka, räds att såra den som vill dig väl.

Blir du bortglömd - lär dig att försaka, slut med alla frid uti din själ.


När du på minnets vingar far och flydda dagen ser,

minns då att Birgit funnits har om hon ej finnes mer.


Livet är en kedja lång, den går sönder mången gång.

Var blott viljefast min vän, den kan lagas om igen.


Du bör lära dig i tid att sol och sanning, dessa två,

tål ingen människas ögon vid. De skaptes inte så.


Möt med tvivel dina öden vad som än må hända dig.

Tro ej någon, förrän döden viskar till dig: tro på mig.


Lär dig livets största gåta: älska, glömma och förlåta.


Må rosor dofta på din stig och sakta viska: Gud signe dig!


Le med tacksamhet tillbaka, se med förtröstan framåt, se med kärlek åt sidan, se med tro uppåt.


Må en ängel från de höga rosor strö i dina spår!

Må en ängel från ditt öga alltid torka smärtans tår.


Må goda änglar för din sällhet vaka och strö ut blommor på din levnadsstig!

När jag är borta, tänk nå'n gång tillbaka på forna dar, på vänskapen och mig!


Om stunden inte räcker till, blott tålig var och stilla.

Han som det stora skänka vill, nog sörjer för det lilla.


Minns du den ängel vit och god, som fordom vid din vagga stod?

Han följer än idag din stig, han varnar och beskyddar dig.


Tala vänligt! Solens stråle smälter klippans snö och is.

Tala vänligt! Ord av kärlek smälta hjärtan till Guds pris.


Tala vänligt! För den trötte likt en hälsodryck det är.

Tala vänligt! Nästans börda du till hälften därmed bär.


Med ett litet vänligt ord, du sprider glädje på vår jord.


Bliv en liten stråle på vår mörka jord! Hälsa dem du möter med ett vänligt ord!


Tala vänligt, mjuka ord, sprida glädje på vår jord.

Hårda ord som nässlor reta, såra, sarga och förtreta.


Följd av lycka, fri från smärta vandra glad på livets

stig, och uti ditt goda hjärta göm ett litet rum åt mig.


Jag önskar dig lycka, skor som ej trycka, inga bekymmer och ljus när det skymmer.


Lyckans blomster uppå din stig, önskas av alla men mest av mig.


Kärlek, lycka, frid och fröjd alltid glad och ständigt nöjd.

Pengar, framgång, allt du vill, önskas dig och lite till.


Blomsterströdd må bli din stig, glädje aldrig fattas dig.

Kärlek ren må bli din lön, detta är min varma bön.


Må uti din levnads soppa lyckans klimpar alltid hoppa!


Måtte lyckans lilla fluga ständigt surra i din stuga.


Må du åka tusen mil uti lyckans lilla bil. Om bensinen ej tar slut kan du åka livet ut.


Må glädjens färger på lyckans palett måla din levnad på vackraste sätt.


O, måtte glad din tid förrinna och sorgen aldrig nå din stig.

Låt dessa rader dig påminna om vår glada ungdomstid.


Här tre lass med bara lycka, dem får staten inte knycka.

För i sjunde budet står att  man inte knycka får.


Jag önskar du får leva i nittio år, nio därtill och en höst och en vår.


Må lyckan följa dig i spåren och strö doft i ungdomsåren,

och skaffa dig en vän så rar vars like ingen annan har.


Ursäkta, min lilla, jag skriver så illa! Min penna är sprucken,

jag själv lite drucken. Jag sitter på balkongen i bara kalsongen.


Vill du veta mitt namn, så res till Köpenhamn. Där hänger det på sne' på hus nummer tre.


Möter du en tistel på din stig, betrakta fulingen och tänk på mig!


Möter du en apa på livets stig, så dra den i svansen och hälsa den från mig!


Läs    så    att    och

upp   får   du     jag

och   du    är      är

ner    se    din    min


Har den äran att doppa näsan i tjäran.


Kära Ulla, som du som vet, är jag ingen stor poet. Men jag vill ändå försöka dina versers antal öka.


När du låter mig få skriva poesi på detta blad, kan det ej nå't vettigt bliva på en enda liten rad.


Hitåt grabbar, kom kör lotter! Högsta vinsten är Svenssons dotter.


Koka en råtta i en liter vatten, räkna till åtta och de gen åt katten!


När du vandrar bland rosor, förgät ej mig! När du vandrar bland rovor, förät ej dig!


Gud som haver barnen kär, hjälp mig klara upp det här.

Vart jag mig i världen vänder sticks ett poesi i mina händer.


Den som denna boken stjäl, honom går det aldrig väl.

Han har syndat emot Gud och emot hans sjunde bud.


Vem blir den lyckliga osten som får följa Barbro till prosten?


Ditt hjärta är som ett hotell med nya gäster varje kväll.


En kyss utan kärlek, ett ägg utan salt, det smakar precis som en okokt palt!


Livet går i kors och tvärs. Så gör även denna vers.


Förlåt hasten, jag skrev med kvasten, för pennan är trasig och jag själv lite knasig.


Hej du glade, här har du en spade. Ta och gräv ner dig, så slipper vi se dig.


Om ditt hjärta brister, laga det med Karlssons klister.


När du blir gammal och ingen vill ha dig, sätt dig på taket låt kråkorna ta dig!


Låt mig sitta i din minne som en liten, liten pinne.

Men om pinnen blir för kort flyger jag ur minnet bort.


Låt mig sitta i ditt minne på en liten, liten pinne.

Tycker du jag är för tjock, låt mig sitta på en stock.


Minnet är en ros, som evigt blommar, växter alltid lika frisk och skön.

Livets vinter, höst och vår och sommar, skänker det en evig, tröstrik lön.


Av ädlaste rosor och liljor jag ville dig binda en krans, som

aldrig sin doft skulle mista och aldrig sin friskhet och glans.


Sol ute, sol inne, sol i alla skolminnen.


Du kan tänka en gång, det var då man var ung, man var inte så

klok. Det är lustigt att sitta och stå i de soliga minnens bok.


På sista sidan vill jag stå men främst bland vännerna ändå.


Lena trodde hon var sist men den äran har hon mist!


Jag älskar dig mest av hela svärmen, därför skriver jag här på pärmen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleleine johansson - 22 november 2011 10:08

Texter från en av mina böcker som heter "Lilla kärleksboken"   Kärlekskrock   Har man en svart katt i huset kommer friarna att stå i kö.   Tappar man ett hårspänne mister man en beundrare.   Om man känner att man vill nysa men inte ka...

Av madeleleine johansson - 21 november 2011 10:03


Även om det ligger i det förflutna, kan ändå alla se att dina känslor är brutna. Man blir som en rädd igelkott, som vänder alla taggarna utåt. Jag kommer ihåg när dom stängde in mig i deras cirkel när ingen såg, och hur alla hatorden kom i en våg. Ja...

Av madeleleine johansson - 21 november 2011 09:36

Sitter med skolan dator. Tänkte lägga in bilder men har inte dom här på. Tog denna för att den startar snabbare än min. På min måste msn och sådant öppnas först och jag skulle bara kolla skolnätet. Anna skickade äntligen låten som jag skulle lära mig...

Av madeleleine johansson - 18 november 2011 21:03

Har ingenting att göra så ska skriva tusen saker fakta om mig. Kommer att fylla på den här varje dag om jag kommer på något mer och radera den gamla så att ni får veta mer om mig hela tiden.   Namn: Nancy Madeleine JohanssonHårfärg/Ögonfärg: Brun...

Av madeleleine johansson - 18 november 2011 20:15

Jag mår bättre nu i alla fall. Mamma har satt upp ljusstakarna i mitt fönster och jag blir glad bara jag ser något som har med julen att göra. Man ska egentligen bli deprimerad av julen och glad av sommaren. Jag är lite tvärtom. Visst jag älskar somm...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Dikter


Ovido - Quiz & Flashcards